"Nous poemes, nou llibre, nou blog...
Després de 5 anys, cal renovar-se, canviar de pell, com fan les serps.
Espere que gaudiu amb les noves llunes que he anat inventant al llarg d'aquests anys, després de l'experiència de l'espill."

Francesc Arnau i Chinchilla

dijous, 5 de maig del 2016

La Rondalla "Los Claveles Rojos" dediquen els "mayos" a Pinazo


Rondalla "Los Claveles Rojos" (Foto: web Ajuntament de Godella)
      El passat dissabte, 30 d’abril, la rondalla “Los Claveles Rojos” del nostre poble, van dedicar els "mayos" a Pinazo. Tot va començar amb el programa que el nostre Taller d’Història Local va confeccionar a les diverses reunions convocades per aquest esdeveniment (l’Any Pinazo). La rondalla “Los Claveles Rojos” també celebraven el seu 55è aniversari d’aquesta tradició de “Los Mayos”, i per això van voler fer una cosa especial. Aleshores, un dels membres de la rondalla es va posar en contacte amb mi, per fer unes estrofes en homenatge a Pinazo, amb la música tradicional dels “mayos”. Vaig fer una desena d’estrofes, de les que ells han interpretat cinc, i que són aquestes:

A Pinazo

Pinazo pintava
pels carrers del poble
i sempre deixava
el pas a les dones.

Quan era un xiquet
pintava sabates,
després, de major,
retrats i paisatges.

Les dones nuetes,
carros i tartanes,
escenes de platja,
els racons del poble...

Aquell “catxirulo”
dels dies de Pasqua,
darrere l’Ermita
ballant “la tarara”.

Godella et deu fama
gràcies als teus quadres,
per això nosaltres
venim a cantar-te.


***

Díptic de l'acte (Foto: THLG)

      Em van convidar a sopar amb ells, al Col·legi Sant Bertomeu, i allí vaig acudir. Estic agraït per haver-me convidat, així com també van convidar al Taller d’Història, les autoritats locals, i d’altres. Tot va estar perfecte... (Si deixem a banda el díptic que van publicar, on vaig comptar un munt de faltes d’ortografia)  Després del sopar, vam pujar les escales i ens dirigírem a la Plaça de l’Església, on van fer un primer recital amb les cançons més populars del seu extens repertori (Havaneres, boleros, cançons tradicionals, etc...), davant del monument a Pinazo.

A la Plaça de l'Església (Foto: Paco Aràndiga)

      Després va haver la tradicional “picadeta” amb coques, rotllets i mistela, a càrrec de l’Ajuntament, i ens dirigírem cap a la Casa Museu “Pinazo”, on la rondalla va interpretar les estrofes que jo havia composat per a l’ocasió. Em va agradar moltíssim com sonaven amb la música dels “mayos”, i alguns dels components de la rondalla em van dir que els hagués agradat interpretar-les totes, o siga, les deu que havia fet... Jo pense que va quedar molt bé, i estic d’acord amb el mestre de la rondalla, encara que també hagués estat bé, fer un bis, i posar al final la darrera estrofa que havia fet. Ací us la deixe:

La “Casa Pinazo”
és la nostra herència,
direm el teu nom
per tota València.

*** 

A la Casa Museu "Pinazo" (Foto: web Ajuntament de Godella)

Vídeo del Facebook “Casa Museo Pinazo”:


Godella (L’Horta), 30 d’abril de 2016
Francesc Arnau i Chinchilla

***

Al web del Taller d'Història Local de Godella:

http://tallerhistoriagodella.org/web/los-claveles-rojos-dediquen-els-mayos-a-pinazo/

***

1 comentari:

  1. Un pintor del nostre poble i un escriptor també de la terra, que ho ets tu, m'ha agradat el recordatori que has fet d'aquesta celebració, Francesc, i té paciència amb les faltes d'ortografia, de fet si volem que la llengua se senta hem de cedir una miqueta. Fins els castellans, amb més de quatre cent anys d'escoles en tenen.

    Vicent

    ResponElimina